Tuesday, February 10, 2009

Imbasan Kenangan Lalu...

Masuk sahaja suku bulan Februari ni menandakan proses penambahan dari segi kiraan hari untuk diriku. Bertambah lagi kiraan tahun masihi umur yang Allah kurniakan padaku selama ini. Dalam masa yang sama boleh aku istilahkan sendiri dengan istilah ‘Rumah kata pergi, kubur kata mari.’ Ini menujukkan yang aku ini makin lama, makin menghampiri saat akhirat kecil yang bakal Allah datangkan tepat masanya yang mana ianya tak akan diperlambat sesaat mahupun dipercepatkan barang sesaat. Itulah hakikat hidup kita selaku hamba Allah di muka bumi ini yang dianugerahkan amanah untuk menjadi khalifah.

Apabila diimbas kembali sepanjang hidupku, bermacam-macam suka dan duka yang aku lalui sepanjang hidup aku ini bermula dari zaman kanak-kanak, remaja dan kini aku dah memasuki alam dewasa. Disingkap semua itu banyak yang boleh aku rungkaikan. Apapun rasa kesyukuran dipanjatkan pada yang Maha Esa, dengan segala nikmat yang diberikan kesihatan dan tubuh badan yang baik, makan minum dan yang lebih penting dan utama nikmat Iman dan Islam yang tiada nilainya dengan apa jua ukuran utk dibuat.

Imbauan d
ibuat dari zaman kecilku dulu yang masih ingat hingga ke hari ini banyak sebenarnya. Zaman kanak-kanakku dulu, kawasan rumahku dulu menjadi port or kawasan yang setiap petang pasti kawan-kawan akan datang berkumpul. Sebabnya ada laman yang agak luas juga di hadapan rumah yang sering kami jadikan tempat untuk bermain bola sepak. Bercerita tentang permainan sewaktu zaman kanak-kanak dulu yang dapat aku katakana ianya berubah mengikut musim. Ada sahaja pertukaran musim dan bentuk permainan ketika itu juga akan turut bertukar. Antaranya adalah main guli, layang-layang dan lebih kami kenali dengan wau je, main foto ( tepuk dan baling tin), main penutup botol, jengket hambat, main toi, main gasing dan beberapa lagi yang aku pun dah ingat-ingat lupa. Permainan besar biasalah seperti bola sepak, sepak takraw dan badminton. Siap buat court lagi di belakang rumah dengan menggunakan tali. Dulu juga aku ingat rajin juga menyauk ikan pelaga dan juga pancing ikan kat bendang belakang umah. Sekarang semua tu dah tiada lagi dan dah siap naik Hotel Seri Malaysia, Stadium Pisa dan sebagainya.

Apabila masuk alam tadika, aku dihantar ke tadika kemas bayan baru. Guru aku ketika itu Cikgu Faridah. Aku ingat lagi sikit-sikit keadaan aku ketika itu dan beberapa perkara yang aku rasa akan aku kenang sampai bila-bila. 2 insiden iaitu di mana ketika itu aku dan anak sepupuku, Mamat yang juga sebaya denganku dan beberapa org kawan lain pergi ke rumah kawanku setelah habis waktu kelas. Kawan aku itu tak salah ayu namanya di mana rumahnya kalu andaian sekarang ni berhadapan dengan sunshine square. Hinggakan mak ayah kami datang mencari kami di tadika sebab lewat balik. Yang keduanya ketika melibatkan diri dengan pementasan ala-ala teater di mana aku pun dah tak ingat. Cuma lakonan tanpa suara seperti pentomen. Aku dan kawanku tak salah namanya azhar bertindak sebagai penjahat manakalanya hero dan heroinnya ayu dan azam. Gambar pun masih ada dalam simpanan aku sampai saat ini.

Setelah it
u aku masuk masuk ke sekolah rendah kebangsaan sungai ara. Bermula dengan 1 hijau dengan guru kelas iaitu Teacher Chuah. Aku sempat dengan Teacher Chuah sampai aku darjah dua sahaja. Selepas itu darjah 3 Cikgu Nafisah dan darjah 4 Cikgu Rohani Awang. Manakala darjah 5 dan 6 Cikgu Salehana Abdul Wahab. Hingga saat ini Cikgu Salehana dan Cikgu Rohani sahaja yang masih aku hubungi. Kadang-kadang cukup sekadar ucapan melalui mesej sebagai tanda ingatan aku pada mereka. Sepanjang 6 tahun di sekolah ini banyak sangat kenangan yang masik aku ingat sampai saat ini. Dengan penglibatan aku dalam sukan seperti bola sepak (abang Mie dan Cikgu Mohammad), bola baling (Cikgu Salehana dan Ustazah Horhayati), sepak takraw (Cikgu Wan Abdul Hamid) dan olahraga (Sir Joseph). Banyak kenangan yang aku tak akan lupa dengan semua kawan-kawan dan juga guru-guru di SKSA. Semasa aku di sekolah rendah ini juga, aku masuk kelas fardhu ain yang diajar di Masjid Lama Sungai Ara. Kelas setiap hari sabtu dan ahad dari pukul 9 pagi hingga masuk waktu zohor. Guru-guru aku ketika itu seperti Ustazah Noma, Ustazah Syuqiah Hanim dan ramai lagi ustazah yang aku sendiri dah lupa nama-nama mereka. Tapi rasanya kalu jumpa, mungkin masih boleh dicam. Tapi untuk tegur tu, mungkin sikit lain rasanya walaupun cuma sebagai anak murid dan guru. Pelbagai ilmu berkaitan fardhu ain, tauhid, feqah dan sirah yang patut anak-anak tahu banyak aku pelajari di sini. Dalam masa ini juga penglibatan aku dengan kumpulan nasyid muhajir juga di bawah JIM bermula di sini. Aku beserta 4 orang sahabat selaku anak muda yang dipilih untuk turut serta dengan kumpulan nasyid ini. Latihannya di waktu malam, bangunan di hadapan masjid juga dan aku peruntukkan masa untuk ini. Banyak lagu-lagu nasyid yang dinyanyikan hanya beradasarkan lagu yang sedia ada seperti ketika itu Nada Murni, The Zikr,dan beberapa kumpulan nasyid yang lain. Ada ketikanya kumpulan kami ini membuat persembahan di kedah yang aku rasa paling jauh yang pernah aku ikuti. Lagipun aku dan kawan-kawan selaku backup je untuk harmonikan lagu dengan suara kanak-kanak.

Setelah itu m
asuk ke sekolah menengah di sebuah sekolah asrama di bandar. Sememangnya sekolah yang agak gah berdiri dengan namanya yang tersendiri. Bermula dengan kelas 1 Topaz aku dimasukkan dan akhir sekali 5 Kecubung. Di asrama pula aku ditempatkan di dorm 6 hingga yang terakhir adalah dorm 5. Di sini bagi aku suka duka aku hidup jauh dari keluarga dan cuba hidup beridikari bersama dengan kwn2 seangkatan. Paling banyak kenangan di sini dengan pelbagai kerenah senior semasa aku junior dan juga kerenah junior semasa aku bergelar seniorita. Andai untuk aku luahkan kesemuanya sememangnya boleh dibuat jurnal rasanya sebab terlampau banyak. Banyak yang aku belajar di sini erti persahabatan, kepimpinan, persengketaan, perdamaian dan seribu satu konsep kehidupan semuanya di sini sehinggakan bagi yang perasan email aku sendiri sememangnya aku letakkan 99 iaitu merujuk tahun akhir semasa aku di tingkatan 5 di PFS. Warden yang masih aku ingat hingga ke hari ini iaitu Ustaz Suhaimi, Cikgu Latif, Cikgu Hairul, arwah Cikgu Sober, Cikgu Zulkifli dan beberapa lagi cikgu yang datang dan pergi. Aku juga sempat bersama dengan Ustaz Mahyuddin Aqil semasa beliau masih mengajar dan menjadi ketua warden dahulu dan kini beliau bertugas di pejabat Agama Islam Pulau Pinang. Masih lagi dengan aktif dalam bidang sukan di sini aku libatkan diri dengan bola sepak (Cikgu Syed Sultan dan Cikgu Yusof), sepak takraw (Cikgu Omar), dan bola baling (Sir Yap). Di sini juga aku kenal macam-macam istilah botoi, koboi, turun motor, starlight (guna jari atau sudu) dan sebagainya. Yang paling manis apabila dah bergelar seniorita, yang mana sedikit kebebasan berbanding junior kerana hanya terikat dengan peraturan am sahaja, dalaman sebaliknya.

Cukuplah dulu aku nukilkan dulu imbasan-imbasan kenangan zaman persekolahan ini zaman kecilku ini. Sampai sekarang adakalanya kenangan-kenangan ini adakalanya masuk juga dalam alam mimpi merujuk kepada keadaan terutama di asrama dengan kawan-kawan. Alangkah indahnya andai masa yang lalu dapat diputar kembali dan dapat kembali semula ke sanakan? Yang pasti semua hanya kenangan yang akan terus kekal untuk selamanya di ingatan….

6 comments:

Wardah said...

Setiap yg kita impikan X selalunya indah,
Kesunyian mengajar kita hidup b'dikari,
Tangisan adalah kasih sayang,
Namun 1 yg kita akan ingat seumur hidup adalah KENANGAN...

..~..WaN PeNaNG..~.. said...

Tertarik dengan satu madah berikut.

Hanya PERINDU yang tahu ERTI BERJAUHAN & BERDEKATAN,
Hanya yang TUA tahu ERTI REMAJA & NILAI USIA,
Hanya BILA TIADA baru tahu ERTI SAYANG & NILAI KENANGAN....

REiV said...

Assalamualaikum..
tahun bila kat sksa ni?

..~..WaN PeNaNG..~.. said...

waalaikumussalam..

tahun 1989-1994 kat SKSA ni. last masa darjah 6 biru, kelas dekat dengan pejabat sekolah dl. guru kelas, cikgu salehana abdul wahab. guru besar masa tu cikgu ismail, penolong kanan pula cikgu jamil dan cikgu umar di sebelah petang..

Anonymous said...

akhirnya aku terjumpa jugak blog sahabat aku ni lepas aku search nama cikgu salehana hehe.. apa habaq? lama tak jumpa.. bila balik penang? "e-wan"

..~..WaN PeNaNG..~.. said...

alhamdulillah, baik sahabat.
ni baru lps balik penang masa cuti hari pekerja lps. 3 hari je di png. tak sempat nak jumpa kwn2 lain.

hows ur life after married? org umah sihat? insyaAllah, panjang umur bila ada kesempatan lain, boleh kita jumpa lain nanti..