Tuesday, February 3, 2009

Peranan Keluarga Dalam Islam ~siri 1~

Setelah agak beberapa ketika tidak memasukkan sebarang dalam blog ini. Lebih kepada layanan info yang sedia ada dan maklumat daripada internet serta blog rakan-rakan sahaja. Walaupun masa sebelah malamnya ada, tapi sejak dua menjak ini rasa agak malas untuk menukilkan apa-apa walaupun banyak je info yang dapat untuk dikongsi bersama.

Awal pagi tadi dalam pukul 0315 aku dapat mesej dari abang man (kenalan merangkap sahabatku di KL ni) yang mengatakan bahawa isterinya berada dalam bilik bedah kerana ada masalah bayi sedikit. Lagipun memang yang aku tau, due untuk akak kali ni dah agak dekat, cuma masanya aku tak berapa pasti. Dia minta doakan agar isteri dan anaknya selamat. Aku dah terdengar bunyi mesej, tapi kerana agak keletihan maka mesej tak sempat aku baca dan balas serta merta. Setelah solat Subuh, baru teringat akan mesej dan apabila dibalas aku mendapat berita bahawa isteri dan anak perempuan yang ke-6 dah selamat dalam sesi pembedahan itu. Pastinya rasa kesyukuran tak terhingga dipanjatkan dan juga ucapan tahniah aku ucapkan untuk abang man dan akak sekeluarga.
'
Apabila diimbas kembali aku cuba letakkan diri ditempat abang man walaupun hakikatnya jauh lagi aku untuk berada dalam posisi sebegitu. Banyak yang terlintas dan bermain di fikiran aku ketika ini. Berkaitan dengan pembinaan keluarga akan membuatkan hati ini dilanda berbagai-bagai perasaan yang pastinya aku sendiri yang dapat dan akan terus merasainya. Aku serahkan semuanya pada Yang Maha Esa untuk ini semua dan artikel kali ini dan beberapa artikel yang akan aku lampirkan ini berkaitan dengan pembinaan dan pendidikan anak-anak yang aku rasa baik untuk aku nukilkan. Artikel ini aku dapat daripada internet dalam bentuk e-Book dan beberapa olahan dibuat agar pembahasaan dapat difahami kerana penterjemah adalah orang Indonesia. Artikel asal ini adalah karangan Syaikh YĆ«suf Muhammad al-Hasan yang bertajuk, "Pendidikan Anak Dalam Islam".


Dan orang-orang yang berkata : "Ya Tuhan kami,
anugerahkanlah kepada kami dari isteri-isteri kami
dan keturunan kami kesenangan hati, dan
jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang
bertakwa."

( QS. Al-Furqan : 74 )

"Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu
dan keluargamu dari api neraka yang bahan
bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya
malaikat-malaikat yang kasar, keras, tidak
mendurhakai Allah terhadap apa yang
diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu
mengerjakan apa yang diperintahkan."
(QS. At Tahrim: 6 )

"Apabila manusia mati maka terputuslah amalannya
kecuali dari tiga perkara: sedekah jariyah, ilmu
bermanfaat, atau anak shaleh yang
mendo'akannya."
(HR. Muslim, dari Abu Hurairah)


PERANAN KELUARGA DALAM ISLAM
Keluarga mempunyai peranan penting dalam pendidikan, baik dalam lingkungan masyarakat Islam maupun bukan Islam. Ini kerana keluarga merupakan tempat pertumbuhan anak yang pertama di mana dia mendapatkan pengaruh dari anggota-anggotanya pada masa yang amat penting dan paling kritis dalam pendidikan anak-anak, iaitu tahun-tahun pertama dalam kehidupanya (usia pra-sekolah). Sebab pada masa tersebut apa yang ditanamkan dalam diri anak akan sangat membekas dalam pemikiran terutamanya, sehingga tak mudah hilang atau berubah sudahnya.
'
Dari sini, keluarga mempunyai peranan besar dalam pembangunan masyarakat. Keluarga diditilahkan sebagai batu konkrit bangunan masyarakat dan tempat pembinaan pertama untuk mencetak dan mempersiapkan individu-individunya. Musuh-musuh Islam telah menyedari pentingya peranan keluarga ini, maka mereka pun tanpa segan silu dan kenal erti putus asa dalam upaya menghancurkan dan merobohkannya. Mereka mengerahkan segala usaha ntuk mencapai tujuan itu.

Usaha yang mereka pergunakan antara lain:
1. Merosakkan wanita muslimah dan mempropagandakan kepadanya agar meninggallkan tugasnya yang utama dalam menjaga keluarga dan mempersiapkan generasi.
2. Merosakkan generasi muda dengan upaya mendidik mereka di tempat-tempat pengasuhan yang jauh dari keluarga, agar mudah dirosakkan nantinya.
3. Merosakkan masyarakat dengan menyebarkan kerosakan dan kehancuran, sehingga keluarga, individu dan masyarakat seluruhnya dapat dihancurkan.

Sebelum ini, para ulama umat Islam telah menyadari pentingya pendidikan melalui keluarga. Syaikh Abu Hamid Al Ghazali ketika membahas tentang peran kedua orangtua dalam pendidikan mengatakan: "Ketahuilah, bahwa anak kecil merupakan amanat bagi kedua orangtuanya. Hatinya yang masih suci merupakan permata alami yang bersih dari pahatan dan bentukan, dia siap diberi pahatan apapun dan condong kepada apa saja yang disodorkan kepadanya Jika dibiasakan dan diajarkan kebaikan dia akan tumbuh dalam kebaikan dan berbahagialah kedua orang tuanya di dunia dari akherat, juga setiap pendidik dan gurunya. Tapi jika dibiasakan kejelekan dan dibiarkan sebagai mana binatang temak, niscaya akan menjadi jahat dan binasa. Dosanya pun ditanggung oleh penguru dan walinya. Maka hendaklah ia memelihara mendidik dan membina serta mengajarinya akhlak yang baik, menjaganya dari teman-teman jahat, tidak membiasakannya bersenang-senang dan tidak pula menjadikannya suka kemewahan, sehingga akan menghabiskan umurnya untuk mencari hal tersebut bila dewasa."
'
bersambung.....

No comments: