Thursday, December 11, 2008

Ei'dul Adha di kampung halaman..

Ni cerita masa balik raya tempoh hari. Aku tunaikan solat sunat Ei’dul Adha kat dalam qariah je walaupun pada asalnya adik aku ajak ke masjid jelutong sebab khutbah disampaikan Ustaz Jailani. Dah lama aku tak ikut sesi pengajian Ustaz Jailani ni. Beliau lebih kepada hukum qanun syariah, nama pun peguam. Bila tiba dimasjid orang dah memenuhi masjid. Tapi agakan aku tak seramai masa solat sunat Aidilfitri. Kali ni tengok yang muslimat cuma kat bahagian atas je. Kalau tak dulu, bahagian belakang dibuka untuk muslimat juga. Kadang-kadang yang ramai tu minah-minah indon yang datang dengan bas2 kilang. Waktu kerja agaknya diberi pelepasan untuk solat. Bab dressing ni jangan kata la. Meragam habis sesetengah tu. Tak mau komen lebih2 sebab bukan nak buka topik ni.

Khutbah disampaikan oleh salah seorang ajk masjid yang mana jika ikut kebiasaan Ustaz Basyaruddin je. Tu yang agak kurang kat masjid qariah aku ni. Kurang jemputan kepada ustaz-ustaz luar baik untuk kuliah mahupun khatib berkhutbah. Paling tidak dibuka pada ustaz luar agar perubahan dalam penyampaian ilmu kepada para jemaah. Tak tau la kalau ada lagi yang masih mengawal aktiviti-aktiviti masjid ni walaupun PR dah ambil tampok pemerintahan. Bukan ini juga yang aku nak bahaskan.

Selepas habis solat sunat, aku pulang ke rumah dan bersarapan sikit dengan juadah yang ada. Lepas itu bersiap untuk ke masjid sungai ara sebab dapat tahu akan dikorbankan sebanyak 15 ekor lembu. Pakai ala kadar je sebab ingat nak juga membantu. Bila tiba dah penuh orang kat masjid. Dari kanak-kanak sampai ke orang tua. Yang muslimat pun ada juga segelintir kat sana. Mungkin ada juga yg masuk panggu (bahagian).

Masa aku sampai dah korban yang ke-3 kalu tak salah. Biasalah tempat yang jadi perhatian orang dekat tempat lembu nak disembelihkan. Inilah peranannya anak2 muda qariah membantu. Riuh rendah juga dibuatnya terutama semasa nak tarik lembu ke tempat penyembelihan. Ada juga yang melawan. Standard la kan, tak semua yang ikut senang-senang je ke tempat penyembelihan.

Di sini aku jumpa ramai sahabat2 lama. Terutama semasa aku di alam sekolah rendah. Sekolah pun kat situ kan. Member2 lama masa aktif main bola dan sebagainya. Sebelum ni walaupun balik kampung payah nak jumpa depa ni. Lepas bersalam je, pasti yang kuar dari mulut, “Eh, hg dah kenduri ka? Tak jemput pun..” Senyum kelat je la dapat nak sedekahkan. Dalam banyak2 topik, topi ni juga yang depa nak mula sembang. Kadang2 tu saja aku katakan, "Aaaah, dah. dah anak dua pun." Tau la ramai yang dah lepas, aku dan beberapa kerat je belum lagi. Bab ni pun dah diperpanjangkan dalam artikel2 yang lepas.

Tak banyak sangat perubahan yang aku tengok kawan2 aku ni seperti Onn, Anuar, Herman, Abg Mie, Abg Mokhtar, Jasmie, Firdaus, Awang, Hazril dan beberapa kawan yang lain. Kalau sembang dengan yang dah kawen tanya la dah dapat orang baru belum, family macam mana, keje mana sekarang, aktif lagi ka main bola dan sebagainya. Di samping sembang dengan depa, akan tanya juga perkembangan kawan2 yang lain yang aku dah lama tak dengar berita. Dok perantauan dan jarang2 balik, mana la nak tau pasai orang2 kat sini sangat.

Dengan yang aku rasa boleh sembang tanya juga apa perkembangan masjid al-huda dan sebagainya. Info kebanyakannya kata lebih kurang macam dulu juga. Kat sungai ara ni pun satu hal, sebab ada 2 masjid bersebelahan. Satu masjid lama dan satu masjid yang baru. Ada beberapa orang2 muda tak berapa nak ngam (sefahaman) dengan orang2 tua masjid cuba untuk hidupkan juga masjid lama ni dengan solat jemaah dan sebagainya. Dalam bab ni aku kurang menyebelahi orang muda sini kerana bagi aku, andai dah tetapkan ada solat jemaah tiap-tiap waktu di masjid yang baru, mengapa perlu lagi buat jemaah di masjid lama. Bukankah ini akan menimbulkan perpecahan. Perkara ni dulu pernah ditegur oleh Dr. Danial merangkap anak qariah kepada golongan muda. Tapi aku sendiri tak pasti sangat apa isi kandungan sebenar sebab disampaikan melalui orang. Bagi aku, niat nak hidupkan masjid lama baik, tapi mestilah kena dengan caranya. Panjang nak diusulkan lagi bab ni. Perkara ni aku cuma lontarkan pandangan pada sahabat aku yang kerap juga bersama mereka ini walaupun aku tak dapat nak sampaikan secara langsung dengan mereka. Tinggalkan dulu bab ini.

Dalam kemeriahan suasana di masjid, aku juga dapat kupon yang diedarkan. Sementara masih menunggu siap kesemuanya untuk dibahagikan, pihak masjid buat hidangan nasi dan gulai daging untuk hadirin. Dah orang buat kenduri, kita makan je. Lepas makan ingat nak amik la daging gunakan kupon, tapi masa itu ditempat pengagihan daging dah kehabisan stock yang ada. Kena tunggu kejap menurut orang yeng bertugas. Dalam dok menunggu, azan berkumandang dan aku ambil keputusan solat dulu nanti ambil kemudian. Lepas je solat, bila ke tempat pengagihan dah kurang orang. Aku lihat tiada lagi pengagihan daging dibuat dan aku lihat dalam satu besen dah penuh dengan kupon. Bermakna aku dah terlambat. Heran juga aku, takkan la masa solat tu masa tu juga semua dibuat. Walaupun aku tengok ada lagi dalam satu besen dan dah ditutup, tapi disebabkan tiada pengagihan dibuat aku jadi segan untuk dapatkan bahagian aku. Aku ambil keputusan balik sahaja. Aku anggap dah tiada rezeki aku hari tu.

`
Sampai je di rumah, beberapa minit sepupu aku datang dan bagi daging korban. Katanya tu korban yang dibuat di surau dekat qariahnya di bayan lepas. Sempat juga la merasa daging korban hari tu. Andai tak dapat sekalipun, InsyaAllah tak kempunan mana pun. Bagi aku lebih baik diagihkan kepada yang lebih berkeperluan. Aku dan keluarga kalu nak, boleh je nak beli kat kedai dan sebagainya. Itu antara tujuan dibuat korban untuk diagihkan kepada golongan yang kurang berkemampuan dan faqir agar mereka rasa mereka juga tidak disisihkan oleh golongan yang berkemampuan.
`

No comments: