Sunday, November 30, 2008

Aku dan kehidupan....

Hari ini satu lg jemputan walimah ku perolehi. maklum sahaja, cuti persekolahan la katakan. tak putus-putus jg jemputan dr sahabat2. ramai dah menginjak ke alam yg baru dlm fasa kehidupan. bermula dr kwn2 skolah rendah, menengah, poli dan juga kwn di Utem dl. teringat msa dl waktu bersama, tp kini smua dah berlalu. masing2 punyai kehidupan tersendri. begitu jg dgn driku ini.ttp aku tetap aku. mgkn jg aku dl seperti mereka punya impian dan matlamat hdup utk ke arah yg sama. tp kini smua tinggal nostalgia yg mana bgku smua itu dah tiada lg utk aku nikmati dlm jgka msa terdekat walaupun pd asalnya tercatat dlm kamus hidup. hnya pdNYA aku berserah segala ketentuan dri ini. buat msa ini utk driku sndri aku dah xletak apa2 pengharapan just dismping career aku, family aku utamakan. at least aku nak bg apa yg blh utk ayahanda, bonda dan sedara mara aku dl. utk diriku berserah smuanya dgn sgla kepasrahan hdup wpun sblm ini ada jg utk dri ni dan org lain. tp kini..................

bg teman2 yg sudi dan ingat akan diri ini dan tak lupa dlm kiriman kad jemputan diucapkan Jazakallahukhairan kathiran atas jemputan. mgkn jg tak smua dpt aku hadiri, cuma yg menjemput secara rasmi aku titipkan cenderahati kenangan sbg teman ukhwah atas ketidak hadiran dan jg doaku panjatkan agar kalian kekal bahagia sehingga ke akhir hayat. tp bg yg tak menjemput jg wpun cuma perkhabaran yg aku tau tetap aku doakan yg sama, InsyaAllah. smuanya atas hak masing2 dlm jemputan yg dibuat. tp yg pasti kebanyakannya smua akan berubah setelah walimah. hakikat itu perlu aku telan. smoga kebhagiaan Allah kekalkan dlm penghidupan kalian smua...

kdg2 apb di fikirkan dri ini, adakalanya membuat keterasaan di lubuk hati. smua yg lps acap kali tersingkap bila msa diriku bersendirian di kala smua teman2 bersuka ria dgn alam masing2. kesepian menjadi teman karib saban malam dan ketika itu pasti bnyk yg akan tersingkap.aku tahu bhwa dri ini tidak bersendirian. aku ada yg lbh dkt sebenarnya jd pendamping umpama dekat dgn urat leherku. ttp asbab kelemahan dri yg membuatkan smua itu aku tak terasa. byk lg aku kna perbetulkan diri ini dan permantapkan. dah la ilmu agama krg, pengamalan dlm khdupan naik turun. tmbh pl keadaan skrg ni dgn suasana yg agak krg memberansangkan dlm konteks pergaulan kwn2. smua bergantung akan dri sndri.

aku rindukan suasana aku di tmpat kelahiranku. suasana mlm aku di sana tidak mati. ada shja kelas2 ilmu yg blh aku ikuti utk tmbh sket2 ilmu di dada. tp kini, di sini smuanya agak sukar. sbb tu dlm plan asalku nak je aku terus menetap di sana. tp Allah tentukan rezkiku di sini. aku terima dan aku kna lbh cekal utk itu. sblm ini dah temui sbuah madrasah di area shah alam, seksyen 17. pengajian sunnah yg aku peroleh dr seorg sahabat internet (nawie83). tp utk aku kerap ke sana agak bermasalah krn mghrib ketika ini awal sgt. waktu kerja hbis pkl 6 tp blk xsemestinya 6 tepat. sabtu ahad xde kuliah. subuh td di msjid subang perdana yg aku rasakan blh aku jdkan port utk itu sbb mlm ni kuliah ustaz dr png sobri arshad yg pernah aku ikuti dl akan diadakan. tp aku dah ketinggalan jumaat yg lalu dr badrul amin. mcm mna la aku xtergerak hati nak p lbh awal. alangkah ruginya aku ini. hrp2 ini titik mula yg blh aku kembali kpd rutin lama spt dahulu....

No comments: